Michaels veckorapport v.13

Sitter ned och försöker summera en oerhört hektisk vecka…

Måndagen drog igång tidigt med KSO-beredning där jag (KSO) träffar ett gäng kommunala chefer och planerar vad som kommer att diskuteras under några av de möten som ligger närmast i ”pipen”.

Det händer oerhört mycket i vår kommun nu och min tanke är att, genom dessa veckobrev, försöka förmedla något av allt detta till er Insyn är bra och delaktighet faktiskt ännu bättre.

Måndagen fortsatte med ett par riktigt intressanta samtal med företagare, för att därefter snabbt dundra vidare in i ett digitalt samtal med våra amerikanska vänner i De Pere, Wisconsin - USA. Jag hade nöjet att hastigt få träffa borgmästare Boyd när en delegation var här i vår vackra kommun under lucia och i måndags var det således dags igen. I samarbete med Kristin Björk (Internationell strateg och Projektledare Europa direkt - Åmål) signerades avtal om fortsatt vänorts-utbyte. Riktigt trevligt samtal, oerhört entusiastiska människor! Kvällen avslutades med möte inför Fullmäktige tillsammans med Borgerlig Allians.

På tisdag började dagen med färsk information angående GDPR och regler kring datalagring inför ett stort utredningsprojekt som ska startas i höst. Återkommer helt säkert till detta. Eftermiddagen hade kommunfullmäktige sammanträde och bl.a. samarbetet med Säffle (Teknik och Fritid) belystes genom en dragning av förvaltningschef Helen Halvarsson. Hela sammanträdet kan följas på Åmåls kommuns hemsida - både i direktsändning och därefter som videoupptagning. Gå gärna in och kolla (amal.se).!!

På onsdag fm hade kommunstyrelsens arbetsutskott sammanträde och bl.a. rykande aktuell information gavs om den ”pensionsskuld” kommunen har att hantera. Eftermiddagen ägnades åt den ihärdigt arbetande idrottsföreningen Tösse IF.

På torsdag styrdes kosan till Bengtsfors för sammanträde med Direktionen, Fyrbodals kommunalförbund. I detta forum diskuteras samarbeten mellan kommunalförbundets 14 ingående kommuner med avsikt att bli en starkare röst i resonemang både på region och riksnivå. Peter Eriksson (M), (kommunalråd i Trollhättan till vardags) ordförande i Direktionen och Anna Lärk Ståhlberg, förbundsdirektör för kommunalförbundet, lotsar oss med proffsig elegans i dessa intressanta frågor.

Kvällen avslutades med årsmöte för en förening som står mig varmt om hjärtat. Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar bjöds vi gott att äta, ett trevligt bildspel från vår extremt långa valkampanj och riktigt bra ”stand-up”, förmedlad av den eminente Bea - känd och verksam på bl.a. Radio45 - här i Åmål. Kolla in den snubben

På fredag startade vi upp det nya Folkhälsorådet i Åmål. Det är ett oerhört viktigt område att lägga kraft och energi inom och vår förhoppning är att kunna lägga en del krut här(!!). Många far illa i dagens uppskruvade tempo. Vad kan göras för att hjälpa?

I bilen avnjöts en intressant moderat rådskonferens - samtidigt som jag transporterade mig till veckans avslutning och Grand finale - Campus Dalsland - högskole- och vidareutbildningsprojektet i dalsland, hade ägarsamråd för alla ingående kommuner. Vi informerades med glöd och energi av vår mycket pålästa verksamhetsledare Kristina Sandström. Verksamhet, planer, ekonomi och mycket mer därtill belystes och avhandlades.

EN fantastiskt bra avslutning på en mycket omväxlande vecka!

Med detta sagt vill jag önska er alla en riktigt god helg!